LEGO 6x6-truck wielbasis versie2

.

16 Maart 2005. Omdatde eerste versie nogal langzaam was, en ik bovendien problemen verwachte met de ophanging met veren besloot ik een nieuwe versie te bouwen. Deze versie is bovendien modulair opgezet. Het blok met de voorwielen, het motorblok in het midden en de achterwielen kunnen worden losgekoppeld. Bovendien kan een identieke tweede set achterwielen eenvoudig worden aangekoppeld. In alle modules ligt een centrale as boven met daaronder steeds een differentieel. Het motorblok bevat ook een differentieel omdat er twee motoren worden gebruikt voor de aandrijving. Op elke motor is een tandwiel met slippende krachtmomentbegrenzing geplaatst. Alle wielen, ook de voorwielen, kunnen onafhankelijk veren. De achterwielen zijn nu geveerd met pneumatische cylinders. Deze wil ik echter gaan vervangen zodra ik meer veercylinders binnen heb. Ook de wielen wil ik nog vervangen door de wielen die zijn voorgescheven in de trucktrial zodra ik deze te pakken heb gekregen.

Met dit motorblokkanhandmatig tussen twee versnellingen worden gekozen. de centrale aandrijfas steekt links enrechts een eindje uit. Op de uiteinden kunnen verlenbussen worden geplaatst voor verbinding met voor en achterwielen.

 

De voorwielen hebben ieder huneigen stuurstang met tandwiel mechanisme. De stuurstangassen worden aangedreven via tandwielen die op assen zitten die in het verlengde liggen van de assen waarover de wielframes draaien. Ook in dit ontwerp is weer scheiding gemaakt tussen assen voor de aandrijving en assen waarover wielframes draaien.

 

 

De wielbasis ligt weer hoog Volgens mij kan het niet veel beter en steviger.


Aan de achterwielophanging is niet echt veel veranderd. De koppeling van de pneumatische maakt dat het geheel zich gedraagd als een kantelas. De vering blijkt wel te werken maar langzaam te reageren. Met name na grote hobbels komen de wielen maar langzaam weer terug in de goede stand.

De constructie blijkt erg sterk te zijn. Ik denk datde meeste hobbels op basis van kracht worden genomen en minder op basis van flexibele wielophanging. Nu werk ik aan een vooroverkantelende cabine en een nepmotor boven de voorwielen.

Lees hier verder over versie 3!

 

HOME