LEGO 6x6-truck versie3

.

11 April 2005. Na twee eerdere pogingen ( poging1, poging 2) waarbij ik niet verder kwam dan een chassis, heb ik nu eindelijk een complete truck gebouwd. De ophanging van de achterwielen is niet veranderd en nog steeds modulair. Zodra ik de ontbrekende onderdelen binnen heb (differentieel, schokbrekers, wielen) kan ik een tweede set achterwielen er aan vast plakken. De voorwielophanging is wel veranderd. De voorwielen zijn nu verbonden met een starre as die met behulp van 4 schokbrekers is opgehangen. Voor de achterwielen had ik geen schokbrekers meer over en deze zitten nu dus tijdelijk vast. Voor de aandrijving gebruik ik twee flexibele koppelingen in de aandrijfas plus een constructie waarbij deze as langer en korter kan worden. Op ruw terrein komt het nu regelmatig voor dat de truck balanceert op 1 voorwiel en 1 achterwiel zodat de overige wielen vrij draaien en de truck stil staat. Bij volledige vering gebeurt dit niet meer, verwacht ik.

De truck heeft twee motoren voor de aandrijving, twee versnelligen die zich verhouden als 1:4 en een motor voor het stuur die tegen de binnenkant van de voorbumper is gemonteerd. De stuurinrichting in de voorwielophanging wordt aangedreven met een elastiek.

 

De motor heeft 6 simpele bewegende zuigers (in feite asjes die op en neer bewegen omdat ze rusten op ronddraaiende eivormige schijven). De motor is geplaatst boven de voorwielen enonder een cabine die kan kantelen. Het stuur in de cabine kan meedraaien dankzij flexibele assen. De voorklep moet open staan om het kantelen mogelijk te maken.

De deuren van de cabine kunnen open en dicht. De stoelen hebben verstelbare rugleuningen en hoofdsteunen. De stand van het dashboard kan ook een klein beetje veranderd worden. Achter de stoelen zou een opklapbed gemaakt kunnen worden.

Bouwen op deze schaal, 1:13, is iets volkomen nieuws voor mij. Alles lijkt nu enorm. Het chassis zonder cabine leek zo stoer. Nu lijkt het voor een service truck te zijn. De truck is 30 studs hoog en 22 studs breed. Dit komt neer op een hoogte van ongeveer 3 meter. Ik denk dat de wielen voor een trucktrial op deze schaal nog groter moeten zijn. Of ik moet een andere schaal kiezen? Waar de truck op lijkt weet ik niet. Wie ideen heeft mag het zeggen. Ik kan de truck eventueel lager maken door de bestuurders meer op de voorwielen te laten zitten en ze meer beenruimte te geven voor de voorwielen. Alleen in het midden kan dat niet omdat daar de motor voor het stuur zit.

Met cabine op het chassis blijkt dat het chasis eigenlijk nog niet sterk genoeg is. Alles wat los kan komen in de aandrijving raakt ook eens los. Zonder cabine kon de truck een helling van 45 graden rijden. Met cabine is dat nog maar 30 graden. De keuzes voor de plaats van vertragingen is denk ik goed omdat ik geen tandwielen meer hoor kraken. Bij elk wiel is een vertraging van 1 op3. Elk differentieel wordt ook vertraagd met 1 op 3. De motoren in het motor blok worden door een instelling naar keuze wel of niet vertraagd met een factor 4.

Lees hier verder over versie 4!

 

HOME